To έργο του Δημοσθένη Βουτυρά (1871-1958) αποτελεί μοναδική περίπτωση στη νεοελληνική λογοτεχνία. Οι παράξενες, σκοτεινές ιστορίες του, με πρωταγωνιστές ταπεινές φιγούρες που εξεγείρονται, συχνά με απελπισμένη αγριότητα, ενάντια στη μοίρα τους, διαβάζονται με αμείωτο ενδιαφέρον εδώ και έναν αιώνα.
Το Παραρλάμα και άλλες ιστορίες, με εικονογράφηση του Θανάση Πέτρου, κείμενα του Δημήτρη Βανέλλη και επίβλεψη του Βάσια Τσοκόπουλου (επιμελητή των Απάντων του Δημοσθένη Βουτυρά), είναι ένα τολμηρό γραφιστικό αφήγημα βασισμένο σε εννιά συναρπαστικές ιστορίες του Βουτυρά, με θέμα την απληστία, την προδοσία, τον ανεκπλήρωτο έρωτα, το ανυποχώρητο μίσος, τον μεταφυσικό τρόμο.
«Για να σχολιαστούν ορισμένες πρωτοτυπίες της τέχνης του Bουτυρά χρειάζεται να γίνει ένας παραλληλισμός με εκπροσώπους τού πιο μοντέρνου γραψίματος σήμερα», έγραφε ο Στρατής Τσίρκας στη μελέτη που αφιέρωσε στον ομότεχνο που θαύμαζε.
Ο Δημοσθένης Βουτυράς αντιλήφθηκε από τους πρώτους στην Ελλάδα αυτό που αντιλαμβάνονταν οι περισσότεροι σύγχρονοί του Ευρωπαίοι συγγραφείς: η κοινωνία είναι μια κόλαση και η ευτυχία δεν είναι παρά ένα όμορφο ψέμα που αποκοιμίζει τις συνειδήσεις. Ο κοινωνικός θυμός, ως επακόλουθο αυτών των σκληρών διαπιστώσεων, στον Βουτυρά αποκτά τη μορφή μιας αδυσώπητης, βαθιάς υπαρξιακής αγωνίας που υπερβαίνει τα μικροπροβλήματα της καθημερινότητας –ακόμα κι όταν οι ήρωες του βρίσκονται στα έσχατα όρια της επιβίωσης– δημιουργώντας στο τέλος καταστάσεις απίστευτης παράνοιας.
Ρίξτε μια γρήγορη ματιά στις εικόνες του ανά χείρας γραφιστικού έργου: τι είναι εκείνο που εντυπώνεται καθαρά με την πρώτη ματιά; τα πρόσωπα. Τα κατά περίπτωση δύσμoρφα, ρυτιδωμένα, καταταλαιπωρημένα, αρρωστημένα, κακοποιημένα, στενόχωρα, θυμωμένα, σκοτεινιασμένα, δύσμοιρα, δύστροπα, κακότροπα, συγκλονισμένα, αγριεμένα, τρελαμένα και, εν τέλει, τραγικά πρόσωπα. Αυτός ακριβώς είναι ο κόσμος του Δημοσθένη Βουτυρά. Αυτή η πινακοθήκη του σκότους αποτελεί το απόλυτο σκηνικό του, την ιστορία του, την πλοκή του.
Το κατόρθωμα των «αρχιτεκτόνων» αυτού του τόμου είναι ότι κατάφεραν ο μεν Δημήτρης Βανέλλης, στο επίπεδο του σεναρίου, να αναδείξει το καίριο, δηλαδή τον κοινωνικό θυμό που εκπέμπεται ως υπαρξιακή αγωνία, ο δε Θανάσης Πέτρου, στο επίπεδο της γραφιστικής σχεδίασης, να αποδώσει με εξαιρετικά πειστική εικόνα το σπάνιο αίσθημα που ο επαρκής αναγνώστης αποκομίζει όταν διαβάζει τις σελίδες του Βουτυρά.
Ένας καθ' όλα «μοντέρνος», «σύγχρονος» συγγραφέας, σε μια καθ' όλα μοντέρνα» σύγχρονη επίσης ανάγνωση. Το τολμηρό, δυνατό κείμενο του Βουτυρά ευτύχησε να βρει στους δημιουργούς τού Παραρλάμα και άλλες ιστορίες τους καλύτερους αναγνώστες του – ανανεώνοντας έτσι με μοναδικό τρόπο το ενδιαφέρον για τον σπουδαίο αυτόν συγγραφέα.
Ο Δήμος Καραμάνος είναι ένας οικογενειάρχης και ζει ήσυχα, μαζί με τη γυναίκα του και τα πέντετους παιδιά σε ένα χωριουδάκι της Ελασσόνας. Κανείς δεν ..
Καθώς ο Καραμάνος επιστρέφει από τα Γιάννενα για να μεταφέρει τα μαντάτα του Πασά στοΝικοτσάρα, το σπίτι του “φλέγεται”: O πρωτότοκος γιός του ο Βασίλ..
Ο Καραμάνος θα εξαναγκαστεί τελικά να αναλάβει την αποστολή που θα του αναθέσει ο Νικοτσάρας και να πάει στην Αγιά Μαύρα. Η οικογένεια θα ξαναχωρίσει ..
Ο τέταρτος τόμος της σειράς 1800 του Θανάση Καραμπάλιου.Καθώς ο Δήμος είναι στην Αγια-Μαύρα μαζί με τον γιο του Χρήστο, η υπόλοιπη οικογένεια καλείται..
Ο πέμπτος τόμος της σειράς 1800 του Θανάση Καραμπάλιου.Στο πέμπτο βιβλίο της σειράς 1800, ο Δήμος Καραμάνος και η οικογένειά του, θα ζήσουν από κοντά,..
Τον Μάιο του 1919, με τη σύμφωνη γνώμη των Συμμάχων, ελληνικά στρατεύματα αποβιβάζονται στη Σμύρνη. Σκοπός τους είναι να υπερασπιστούν τους χριστιανικ..
Μετά την καταστροφή της Σμύρνης χιλιάδες πρόσφυγες κατακλύζουν το λιμάνι του Πειραιά, ενώ το στρατιωτικό κίνημα που αναλαμβάνει επίσημα την άσκηση της..
Tο νέο graphic novel σε κείμενο και σχέδιο του Θανάση Πέτρου, στη συνέχεια των βιβλίων του Οι όμηροι του Γκαίρλιτς (2019), 1922: Το τέλος ενός ονείρου..
H έμπνευση: μια πρωτότυπη αλληγορική σάτιρα από τον πολυδιαβασμένο πεζογράφο Μ. Καραγάτση (1908-1960).Η μεταγραφή: ένα διεθνών προδιαγραφών graphic no..
Βρισκόμαστε στο 2021 μ.Χ. Όλη η η υφήλιος αδημονεί για το τέλος της πανδημίας του κορονοϊού. Όλη; Όχι! Γιατί σε κάποιο διαμέρισμα μιας ελληνικής πολυκ..
Και ξαφνικά το μωρό γίνεται παιδί. Τέρμα οι πάνες, τέρμα τα μπιμπερό, τέρμα το νανούρισμα στην αγκαλιά. Ήρθε η ώρα για φιγούρες δράσης, μπάλα, μπαλέτο..
Το φθινόπωρο του 1924, ο Κόρτο πρέπει να βρει έναν πολύ αγαπημένο φίλο στο Βερολίνο. Όταν όμως φτάνει στη γερμανική πρωτεύουσα, ανακαλύπτει ότι έχει δ..