Menu
Καλάθι Αγορών

Ο Ισοβίτης - Επίτομο Μικρό Σχήμα

Ο Ισοβίτης - Επίτομο Μικρό Σχήμα
-10 % Κατόπιν Παραγγελίας
Ο Ισοβίτης - Επίτομο Μικρό Σχήμα
«Η Υψηλή Τέχνη της Απελπισίας»:
Στο πλαίσιο μιας απόλυτης χριστιανικής αυστηρότητας, το γέλιο έχει κάτι το σατανικό και συνδέεται άμεσα με την απώλεια του παραδείσου. Σε βαθμό που να διερωτάται κανείς μήπως ο "καρπός της γνώσης" δεν ήταν παρά η πρώτη, ολοσχερώς "δηκτική", εκδήλωση χιούμορ.

Στην ιστορία της καρικατούρας και των "κόμικ-στριπς", πολλοί δημιουργοί αναπτύσσουν τα κωμικά τους επεισόδια παρουσιάζοντας ανθρώπους παγιδευμένους ανάμεσα στον κόσμο μας και κάποιον κόσμο διαφορετικό -ιδεώδη όσο και ανέφικτο. Αντιδρούμε γελώντας, ως μέλη ενός πολιτισμού χριστιανικού μα και διαβρωμένου, αδολίευτου μα και σεμνότυφου, οραματιζόμενου την πλήρη αγγελικότητα αλλά και γνώστη της οριστικής του απομάκρυνσης απ' αυτήν.

Αν μια τέτοια αναπόληση "απωλεσθείσης αθωότητας" βρίσκεται π.χ. στην αφετηρία της κατάθλιψης του Τσάρλι Μπράουν, του Σουλτς, μια πολύ ενδιαφέρουσα ανατροπή της -ένα ασεβές "και λοιπόν;"- βρίσκεται στην αφετηρία των καγχασμών που οι μισοί ήρωες του Αρκά απευθύνουν στους άλλους μισούς, με κορυφαίο τον Μοντεχρήστο απέναντι στον Ισοβίτη.

Ο Ισοβίτης είναι ένας αδικημένος από δικαστική πλάνη διανοούμενος (κάτι σαν Γούντι Άλεν με περισσότερη μυωπία). Ευαίσθητος και αλτρουιστής, δείχνει πρόθυμος να βοηθήσει κάθε δυστυχισμένο, έστω κι αν δεν μπορεί, ή νοιάζεται για τις εκλογές, έστω κι αν δεν ψηφίζει. Δίπλα του ο Μοντεχρήστος (ένας αρουραίος με νονό τον Αλέξανδρο Δουμά και μοναδική "κομητεία" τη φυλακή), διαθέτει αξιοζήλευτη αμεριμνησία και όλο το σκωπτικό πνεύμα του δημιουργού του.
Όταν π.χ. ο Ισοβίτης αρχίζει να φιλοσοφεί περί συνθηκών της φυλακής και καταλήγει: "Όπου και να είσαι το ίδιο είναι! Παντού υπάρχει καταπίεση, εκμετάλλευση και αδικία", ο γεννημένος εκεί μέσα αρουραίος συμπεραίνει: "Ξέρεις Ισοβίτη... Για μένα η φυλακή είναι ένας ολόκληρος κόσμος, ενώ για σένα ολόκληρος ο κόσμος είναι μια φυλακή!" Αμέσως μετά την άψογη ρητορεία ο Μοντεχρήστος αναφωνεί: "Μα πού τα βρίσκω ο πούστης!"

Η έπαρσή του έστω κι αν διατυπώνεται με παρρησία αρουραίου, δεν είναι διόλου αδικαιολόγητη. Με μια απλή, φραστική αντιστροφή, συνοψίζει δύο κρίσιμες στάσεις απέναντι στη ζωή.

Το χιούμορ του Αρκά μπορεί να κλίνει πότε υπέρ και πότε κατά των διανοουμένων, δεν είναι όμως ένα διανοουμενίστικο χιούμορ. Μέσα από το δίπολο αγαθού και σαρκαστή νου, το χιούμορ του Αρκά λειτουργεί αντιπαραθέτοντας τον κόσμο των οραμάτων στον κόσμο των συμβάσεων κι αναδεικνύει το χάσμα ανάμεσα στην προσδοκία και την εκπλήρωση, στις υψηλές επιδιώξεις και τις εμπράγματες τροπές τους. Όλα, κατόπιν, γίνονται ευκαιρίες χλευασμού όχι γιατί λείπει το σθένος, μα γιατί περισσεύει η επίγνωση. Επίγνωση του ότι η ναρκοθέτηση της εκπλήρωσης ενέχεται στην ίδια τη θεμελίωση της προσδοκίας.

Με άλλα λόγια, ο Μοντεχρήστος δεν είναι η παρηγοριά και, μαζί, το βάσανο του Ισοβίτη. Είναι κυρίως ο ίδιος ο Ισοβίτης, που βγαίνει κατά κάποιο τρόπο από τον εαυτό του για να εκτιμήσει "απ' έξω" το δράμα του. Έτσι τα "στριπς" του Ισοβίτη αποτελούν την πιο πυκνή εκδοχή του χιούμορ του Αρκά, όπως και την αφετηρία κάθε φιλοσοφημένης αντίθεσης στη σοβαροφάνεια. Αποτελούν, δηλαδή, εκδήλωση του πιο "αρκαϊκού" χιούμορ.
13,50€
15,00€
Χωρίς ΦΠΑ: 12,74€
  • Απόθεμα: Κατόπιν Παραγγελίας
Καλάθι
Στοιχεία Έκδοσης
Δημιουργοί Αρκάς
Ημερ. Έκδοσης Νοέμβριος 2004
Αριθμός Σελίδων 170
Διάσταση 12 X 17 εκ.
Χρώμα Έγχρωμο
ISBN 978-960-3295-64-8
Ετικέτες: Αρκάς
Δωρεάν Έξοδα Αποστολής και Αντικαταβολής για παραγγελίες άνω των 25 ευρώ!